Jak wygenerować klucz Google Maps API

Od pewnego czasu Firma Google wprowadziła nowy model rozliczeniowy za korzystanie z Google Maps na witrynach internetowych. Mapy stały się więc usługą komercyjną. Ale czy faktycznie będzimy wszyscy płacić za tą usługę? Okazuje się, że nie. Koszty dotkną wydawców witryn z bardzo dużą ilością odsłon. 

Kto będzie musiał zapłacić i ile?

Właściciele mniejszych witryny w zasadzie nie mają się czego obawiać jeśli chodzi o dodatkowe koszty. Firma Google zaproponowała mniejszym wydawcom nieodpłatne korzystanie ze swoich zasobów w ramach pewnych ściśle zdefiniowane w limitów.

Każdy wydawca otrzymuje coś w rodzaju kredytu odnawialnego w kwocie 200 $ miesięcznie i jeśli wykorzystanie zasobów (odświeżeń, wyświetleń) zmieści się w powyższej kwocie nie poniesiemy praktycznie żadnych kosztów. 

Różnica polega jednak na tym że tego kredytu nie będziemy musieli spłacać.
Praktycznie dostajemy 200 $ co miesiąc na użycie Google Maps z od Google za darmo.

Stan bieżących zasobów mam oczywiście pod kontrolą swojej konsoli Google Cloud. Możemy również wyłączyć części niepotrzebnych usług. 

 

Generowanie klucza API / klucz API Google Maps

Zmienił się także sposób i zasady uzyskania klucza Google Maps API Key. Podobnie jak w przypadku innych usług komercyjnych: np. Google AdWords musimy zdefiniować swoje konto rozliczeniowe. W praktyce w procesie generowania klucza musimy podać dane swojej karty kredytowej.

Do rozliczeń internetowych zwykle używam specjalnych kart do płatności internetowych. Niektóre banki oferują takie rozwiązania. Kartę zasilany taką ilością środków aby pokryć płatność, którą w danym momencie chcemy zrealizować. Dzięki temu rozwiązaniu nasze środki są bezpieczne. Karta internetowa z Mbank działa praktycznie jak każda zwykła karta kredytowa i można jej używać do każdej transakcji, również zagranicznej.

Zauważyłem że część użytkowników obawia się zakładania profilu bilingowego i podawania danych swoje karty kredytowej z uwagi na potencjalne koszty.

Limity miesięczne 

Chciałbym w tym miejscu podkreślić że koszty tak naprawdę dotkną wydawców witryn z naprawdę dużym ruchem. Tutaj link do cennika https://cloud.google.com/maps-platform/pricing/sheet/

Wynika z niego, że w ramach naszego miesięcznego limitu dostajemy następujące zasoby dla map:

  • wyświetlenia map na urządzeniach mobilnych – bez ograniczeń
  • wyświetlenia mobilnych map dynamicznych – bez ograniczeń
  • osadzenie – bez ograniczeń
  • osadzenie rozszerzone – do 14 000 załadowań
  • Mapy statyczne – do 100 000 załadowań
  • Mapy dynamiczne – do 28 000 załadowań
  • Statyczne street view – do 28 000 panoram
  • Dynamiczny street view – do 14 000 panoram

Limity miesięczne dla pozostałych usług takich jak trasy i miejsca można znaleźć na stronie Google (podany wyżej link do cennika)